Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Konsert: TOSHIMARU NAKAMURA & KJELL BJØRGEENGEN (Japan/Norge) « Eye hear 25 ears »

12 June , 21:00 - 23:00

TOSHIMARU NAKAMURA og KJELL BJØRGEENGEN var begge to svært særegne pionerer i sine metoder og virkemidler for å tilnærme seg lyd og bilde.

TOSHIMARU NAKAMURA, fra Tokyo, er den ubestridte og udiskutable forløperen til no imput-miksebordet (et miksebord som lukker seg om seg selv) og en nøkkelfigur i historien til den japanske utforskende og eventyrlystne scenen. Ved å bruke miksepulten som et elektronisk instrument i seg selv, og produsere lyd uten noen ekstern lydsignalinngang, har TOSHIMARU NAKAMURA bokstavelig talt oppfunnet et nytt språk og en metode for å generere lyd på en helt uhørt måte, og han er internasjonalt anerkjent av sine fagfeller og fagkritikere, noe som har gjort ham til en uunnværlig referanse innen sitt felt.
KJELL BJØRGEENGEN utforsker videosignaler ved hjelp av ulike apparater, fanger opp videoens magnetiske rusk og konverterer det til lyd.
Live blir TOSHIMARU NAKAMURAs lyder matet med KJELL BJØRGEENGENs videosynthesizer, som påvirker oscillatorer og videoprosessering. Videoutputten blir i sin tur omformet til lyd, noe som genererer feedback i NAKAMURAs miksepult, som i sin tur omformer loopen som skapes, og genererer en slags uendelig og kontinuerlig feedback.

Denne hyperdynamiske utvekslingen genererer et kretsløp der enhver bevegelse/beslutning fra en av hovedpersonene automatisk påvirker den andre, noe som skaper en situasjon av ekstrem usikkerhet, ustabilitet og skjørhet som resulterer i et fengslende lydbad av uforutsigbare parasittiske knitringer, hele tiden på kanten, noe som krever total aksept for systemets ubestemmelighet og de overraskelsene det fremkaller i hvert øyeblikk. Det er et system som TOSHIMARU NAKAMURA og KJELL BJØRGEENGEN temmer med et stadig fornyet mesterskap.

Et fascinerende verk, som sjonglerer med ondskap og høy kompleksitet i hjertet av et språk av parasittisk rusk som hele tiden stimuleres og er i evig uforutsigbar/ubestemt bevegelse.

TOSHIMARU NAKAMURA et KJELL BJØRGEENGEN ont tous les deux été des pionniers hautement distinctifs dans leurs méthodes et moyens/instruments d’appréhender le son et la vidéo.

Précurseur incontesté et incontestable du no imput mixing board (une table de mixage bouclée sur elle-même), le tokyoïte TOSHIMARU NAKAMURA est une figure historique incontournable et à l’impact considérable issu de la scène exploratoire aventureuse japonaise. Utilisant sa table de mixage comme un instrument électronique en soi en produisant du son sans aucun signal-input audio externe, TOSHIMARU NAKAMURA a littéralement inventé un nouveau langage et une méthode de générer des sons avec une approche totalement inédite/inouÏe, internationalement acclamée par ses pairs et la critique spécialisée, faisant de lui une référence incontournable dans son domaine.
Translated with DeepL.com (free version)

FR:
KJELL BJORGEENGEN de son côté explore les signaux vidéos à travers divers appareils/dispositifs, capturant les débris-tombées magnétiques de la video en les convertissant en son.

En live, les sons de TOSHIMARU NAKAMURA nourrissent le synthétiseur vidéo de KJELL BJORGEENGEN influençant ainsi oscillateurs et traitements vidéos. La sortie vidéo en résultant est à son tour retransformée en son, générant un feedback dans la table de mixage de NAKAMURA qui a son tour reretransforme la boucle qui se crée, générant une sorte de feedback infini et continuellement alimenté.

Cet échange hyper-dynamique génère ainsi un circuit où chaque mouvement/décision de l’un des protagonistes impacte automatiquement l’autre, créant une situation de précarité-instabilité-fragilité extrême résultant en un bain sonore de grésillements parasitaires imprévisibles captivant, constamment sur le fil du rasoir, demandant une acceptation totale de l’indétermination du sytème et des surprises qu’il provoque à chaque instant. Un système que TOSHIMARU NAKAMURA et KJELL BJORGEENGEN apprivoisent avec une maîtrise à chaque fois renouvelée.

Un travail fascinant, plongeant et jonglant avec malice et haute-complicité au coeur d’un langage de débris parasitaires constamment stimulé et en mouvement perpétuel imprévisible/indéterminé.

Translated with DeepL.com (free version)

 

Details

Date:
12 June
Time:
21:00 - 23:00
Event Category:
Event Tags:
,

Venue

Cave 12
Rue de la Prairie 4
Genève, Switzerland
+ Google Map
View Venue Website

Details

Date:
12 June
Time:
21:00 - 23:00
Event Category:
Event Tags:
,

Venue

Cave 12
Rue de la Prairie 4
Genève, Switzerland
+ Google Map
View Venue Website